Archief 2007

Laatste wijziging op 24-dec-2012

Home
Up
Archief 2006
Archief 2007
Archief 2008
Archief 2009
Archief 2011

 

  • 31 December 2007

    • Begonnen met de opbouw van het tandwielhuis. Loop net als vroeger tegen nogal wat diversiteit van de uitvoering en dus maatvoering aan. Ook tegen de bekende schadegevallen en oorzaken daarvan...

  • 30 December

    • Vandaag de ankerplaat uit het voorwiel opgebouwd

En zo staat Tomos-1 er nu bij:

  • 29 December

    • Vandaag naar Rinky Toys te Dorst geweest om de laatste onderdelen te halen, te veel om op te noemen maar in elk geval voldoende om Tomos-1 af te maken. Geeft toch een hoog reunie-gevoel als je daar gaat shoppen, altijd wel iemand die je van de PTSite kent maar nooit ontmoet hebt, leuk!

    • Nieuw bagage-rekje gemonteerd en dito wiellagers in het voorwiel.

    • Veel oude onderdelen ontdaan van vuil en roest met een roterende staal borstel, veel spul is nog perfect bruikbaar gelukkig.

    • Gestart met assemblage van ankerplaat tbv voorwiel, wat voor een vet gebruik je eigenlijk voor de wormwielen...

  • 28 December

    • Achterschokbrekers gemonteerd, ondanks bedenkingen toch best goed gegaan. Zie update op de assemblage pagina

  • 27 December

    • Achterbrug afgemonteerd, nu met voldoende opvulringen...

    • Experimentje uitgevoerd voor het vastlijmen van een moer tbv het achterrekje, een moer is namelijk dol. Experiment is helaas mislukt, zie update op de status pagina

    • Binnenzijde van het frame getectyleerd met Tectyl Amber.

    • Achterspatbord en ruimte boven het motorblok voorzien van de eerste laag Bodysafe Tectyl.


oi

  • 25 December

  • 24 December

    • Even de structuur en wat pagina's op deze site bijgewerkt want hier en daar was er niet echt sprake van ABN...

    • Standaard is nu gemonteerd.

    • Gestart met de montage van de achterbrug.

  • 23 December

    • Ik ben begonnen met de opbouw van het frame. Heb me eerst beziggehouden met de voorbereiding van de standaard, een stap teveel naar later bleek...

De bekabeling is door het frame getrokken en het achterlicht afgemonteerd. Zowel voor- als achter-licht hebben een extra massadraad gekregen. Kijk naar het verslag op de frame pagina

  • 22 December

    • Tussen alle andere werkzaamheden thuis door toch nog even de voorvork afgemaakt. Niet zoveel werk, was de viltstrookjes vergeten op de binnenmoeren...

    • Alles stappen zijn nu ook op deze website gedocumenteerd, zie assemblage voorvork.

  • 21 December

    • Aanvang gemaakt met de assemblage van Tomos-1, op een paar kleine onderdelen na is alles nu hersteld en of beschikbaar als nieuw. Als eerste onderdeel heb ik de voorvork weer in elkaar gezet. zie de status pagina.

  • 18 December

    • En om de boel maar af te maken heb ik de zijkap ook afgemaakt, zie de status pagina.

  • 11 December

    • Maar vast een beetje begonnen met het schuren van de zijkap. Zie ook de status pagina.

  • 10 December

    • Het frame en alle lakdelen zijn glimmend zwart gespoten, ziet er fantastisch uit. Zie ook de status pagina.


  • 9 December

    • Cylinderkap  verder geschuurd, nu met korrel 400 (eerder met 240), zie ook de status pagina.

  • 8 December

    • Het frame wordt vandaag mooi zwart gespoten! Hieronder een weergave van de onderdelen na de eerste spuitgang, zie ook de status pagina.

  • 7 December

    • De laatse polijstbehandeling aan de voorwiel-ankerplaatis nu ook gedaan, zie de status pagina.

    • Aanvang gemaakt met het schuren van de cylinder kap


  • 6 December

    • Voorwiel-ankerplaat verder aangepakt, Schuren is nu klaar en de eerste en tweede polijstgang zijn inmiddels ook uitgevoerd, zie de status pagina.

  • 4 December

    • Een 4L heeft natuurlijk 2 ankerplaten. Vandaag maar een begin gemaakt met het schuren van dat exemplaar, zie de status pagina.

  • 2 December

    • Wat een rotzooi geeft dat aluminium polijsten toch! Weet nu weer wat zwarte handen zijn. Maar het resultaat mag er na uren nat-schuren en polijsten weer wezen, zie de status pagina. Nu nog maar EEN ankerplaat te gaan...

  • 1 December

    • Ach dat viel een beetje tegen dus, dacht vandaag de gespoten onderdelen op te halen bij de spuiter, echter door de drukte aldaar is men er niet niet aan toegekomen. Jammer maar dat was ook de afspraak, geen haast dus,heb liever dat het goed gebeurd dan dat het een haastklusje gaat worden...

    • Dus me maar bezig gehouden met de wielen waar de banden nog niet omlagen. Da's trouwens weer even wennen, het omleggen van een buitenband is niet zo eenvoudig trouwens en er komt nog wel wat fysieke kracht bij kijken. Zie de status pagina

    • Begin gemaakt met het polijsten van de beide ankerplaten want bij mooie wielen horen ook mooie ankerplaten. Dus schuren, schuren en nog eens schuren...


 

  • 27 November

    • Het bezoekersaantal neemt nog steeds gestadig toe. Sinds de verschijning van Het Tomosboek deze maand lijkt het alleen maar verder toe te nemen.

  • Ik kan alleen maar concluderen dat de Tomos 4L nog steeds in de belangstelling staat. Prima hoor, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Alleen jammer dat meer vraag ook leidt tot hogere onderdelen prijzen...
    Hieronder het overzicht per vandaag.  Ruim 800KB en 100.000 hits op de gehele site.

  • 27 November

    • Kennelijk heeft Tomos de 4L geleverd met verschillende onstekingen waardoor er onduidelijkheid kan zijn over de juiste aansluiting van de bedrading. Ik heb een foto studie gemaakt van 2 examplaren (4-aders en 3-aders). Lees verder op de ontstekingpagina

  • 26 November

    • Materiaal is bij de spuiter afgeleverd en Zaterdag a.s. kan ik het ophalen. Men verwacht geen problemen met de primer die ik heb gebruikt...

    • Rest van de wek maar eens kijken hoe het met de rest van de spulleboel is, heb daar niet meer naar gekeken sinds ik aan het schuren ben geslagen en er zijn nog een paar uitdagingen in de vorm van polijsten...

  • 25 November

    • Uitgeschuurd! Eindelijk kan de handel van Tomos-1 maar de spuiter voor de finale bewerking. Als alles meezit wordt dat deze week uitgevoerd. Toch nog een klein vraagtekentje waar ik mee zit, ik heb dan wel de spuitbus grondverf gehanteerd of te wel "de knikkerbus" zoals mij werd verteld..., doch het ZOU wel eens zo kunnen zijn dat deze verf niet wordt gewaardeerd door de spuiter omdat zijn verf met deze verflaag zou kunnen reageren! Kennelijk bestaat er iets als een soort fixeerlaag dat dit zou kunnen voorkomen, hopelijk is men daar bekend mee. Maar even afwachten hoe men hierop gaat reageren...

  • 20 November

    • Die laag roestomvormer ziet er natuurlijk niet uit en ondanks dat deze volgens de handleiding als ondergrond kan dienen voor spuitwerk heb ik vanavond toch maar even de spuitbus met primer gehanteerd. Zie de update up de status pagina

  • 19 November

    • Heb wat commentaar gehad op de rechter foto van gisteren, men dacht dat er een gat in zou zitten, vandaar dus deze nieuwe foto's maar dan zonder flits.

  • 18 November

    • Aan de slag gegaan met Roest Omvormer, resulaat is best wel goed eigenlijk maar de tijd zal leren of het afdoende is. Zie de status pagina voor meer info

  • 17 November

    • Het Q&A forum is helaas niet meer vrij toegankelijk, iedereen die een vraag wil stellen dient zich nu eerst te registreren. Oorzaak is de hoeveelheid pornografische spam die op het forum werd geplaatst waardoor ik een dagtaak erbij kreeg om die rotzooi te verwijderen.

  • 16 November

    • De ruimte achter het motorblok roestvrij gemaakt. Zie de status pagina voor meer info

  • 12 November

    • Mooi verchroomd voorspatbord aangeschaft via MP, veel te duur natuurlijk maar in dit geval is het chroomwerk uitzonderlijk. Verchromen werd in Tsjechie uitgevoerd en het materiaal is van meerdere koperlagen voorzien met tussentijds polijsten. Zo te voelen is het spatbord nu twee maal zo zwaar dan normaal...


  • 10 November

    • Schuren en nog eens schuren. Het frame is nu aan een zijde klaar, echter een onaangename verassing tegengekomen in de vorm van roest notabene. Zie de status pagina voor meer info

  • 5 November

    • Eindelijk toegekomen aan schuurwerkzaamheden! Afgelopen weekend de zolderkamer maar eens opgeruimd en plaats gemaakt op de werktafels zodat ik het spul kan laten liggen en de dag erna of later weer zo kan oppakken. In elk geval is de koplamphuis nu gereed voor de laatste spuitbewerking. Morgen verder...

    • Overigens was het aanbrengen van 2 lagen filler een goed idee van de spuiter. Je kunt dit spiegelglad schuren zonder echt door te schuren. Denk (hoop) dat het resultaat straks mooier is dan origineel af-fabriek.

  • 4 November

    • Vandaag een klein uurtje plezier gemaakt met mijn zoon Rick en zijn maten (zal geen namen noemen...). Rick heeft recent zijn (bromfiets) rijbewijs gehaald en wat is er dan mooier om de eerste meters te maken op een "schakelbrommer" zoals een Tomos 4L. Hoewel het voor hem al eigenlijk de "derde keer" was en hij er inmiddels al redeljk goed mee uit de voeten kan was het vooral genieten van de prestaties van zijn maten die stuk voor stuk een poging mochten wagen na een spoedinstuctie ter plekke.

    • Tja, dan blijkt het toch allemaal een stuk lastiger dan gedacht, schakelen onder hoog toerental, wheelies bij het optrekken, en oh zo lastig dat terugschakelen en stil gaan staan zonder dat je de koppeling gebruikt, duh! Ik heb ervan genoten, gaan we nog wel eens doen denk ik, maar moet eerst de kentekenplaathouder er weer op zetten want die werd er afgebroken bij een spontane wheely (tja, vol gas en dan de koppeling laten schieten in zijn een, dat gaat dus niet...). Gaaaf!

  • 29 Oktober

    • Door werkzaamheden thuis is het er weer niet van gekomen...

    • Steeds vaker krijg ik technische vragen van bezoekers, deels per email en deels via het gastenboek dat daar natuurlijk niet voor bedoeld is. Daarom heb ik naar een oplossing gezocht en die gevonden in het toepassen van een Q&A Forum op basis van de phpBB software.
      (EDIT: ivm de hoeveelheid spam heb ik dit forum gestopt, ik raad je aan om lid te worden van de Puch en Tomos Site op www.ptsite.nl)

    • In de komende tijd zal de layout en vooral de kleurstelling van de site worden aangepast omdat het nu een beetje een ratjetoe geworden is.

  • 13 Oktober

    • Het is al weer een ruime maand geleden dat ik hier wat heb bijgehouden, ook de projecten staan volledig stil. Tomos-1 moet nog worden geschuurd en naar de spuiter worden gebracht. Helaas de werkzaamheden thuis en dito op de zaak laten het niet toe.

    • Dus heb ik over twee weken 5 dagen aaneensluitend vrij genomen en plan is om het frame dan klaar te maken voor de spuiter. Nog even geduld dus...

  • 8 September

    • Nog een aantal daglicht foto's bijgewerkt

  • 7 September

    • Ik vond de daglicht foto's eigenlijk niet meer uitzien na de laatste bewerkingen. Heb ze dus maar weer origineel teruggezet maar nu in 640x480 resolutie. Nog niet alles is gebeurd maar alle "eerste foto's" series zijn weer origineel.

    • Plan is om een aantal zaken binnenkort naar de verchromer te sturen. Daarbij wil ik eigenlijk ook een uitlaat en demper hebben zitten, zal die dus eerst grondig moeten ontkolen hetgeen natuurlijk erg lastig is. Ga dus een oude uitlaat opofferen en in stukken zagen om daar wat testen mee te doen met oplosmiddelen en caustic soda.

  • 2 September

    • Alle foto's zijn weer bijgewerkt kwa helderheid en contrast. Dit is hoofdzakelijk nodig omdat ik geen goede verlichting heb op mijn zolder voor het maken van heldere foto's terwijl het flitsen vaak te veel reflectie geeft...

  • 1 September 2007

    • Statistieken pagina bijgewerkt. Nu ik gebruik maak van Jouwstats kunnen historische stats door de bezoeker zelf opgevraagd worden waardoor het maandelijks archiveren niet meer nodig is.

    • Start gemaakt met het updaten van de Site Overzicht pagina

    • Status Tomos-1 bijgewerkt met planning voor het spuiten eind van deze maand

    • Aanvang gemaakt met het opknappen van de foto's op deze site. Bij het opwaarderen van de resolutie vorige maand heb ik gebruik moeten maken van de originele foto's die uiteraard niet zijn bijgewerkt kwa contrast en helderheid.

    • Pagina over de huidige status van Tomos-2 gemaakt waar ik tegenwoordig op rond toer. Bevat o.a. een beschrijving van mijn ervaringen met Bing 15 carburateur en Immitatie sigaar uitlaat.


  • 29 Augustus 2007

    • Het is even stil geweest maar heb niet geheel stil gezeten. Alle fotoverslagen op deze site zijn nu weer in de 600x450 resolutie, nam toch wat meer tijd in beslag dan gedacht. Omdat ik de originele foto's heb gebruikt is de helderheid/contrast nu weer niet optimaal, hier zal ik me later nog eens op storten...

    • Het gereviseerde motorblok dat nu tijdenlijk onder Tomos-2 hangt heb ik in de afgelopen dagen wat getuned want hij bleef in zijn 5 hangen op zijn snelheid en was nogal windgevoelig.

    • Voor de geinteresseerden: ik rijd nu dus met een 2mm ingekorte zuiger aan de inlaatzijde, 12 tandjes voor, 34 tandjes achter, compressie cylinderkop, een Bing 15 mm carburateur en uiteraard 5 versnellingen. Vooral de carburateur maakt veel uit. Ding loopt nu als een zonnetje, snel opschakelend zoals een crosser met een mooi hoog toerental in zijn 5 en ca 70 km/h indien ik vol gas geef...

    • Vanwege de veiligheid heb ik tevens alle wiellagers vervangen zodat e.e.a. nu zonder speling draait. Werd echt een beetje link in de bochten. Lagers zijn trouwens niet nieuw maar afkomstig uit oude 4L blokken (tussen-as lagers) en wat andere wielen die ik nog had staan.

    • Plan is om een video te maken zodat je zelf kunt oordelen hoe die loopt, moet alleen wat verzinnen op het wind geruis, wordt dus nog vervolgd...

  • 21 Augustus 2007

    • Account bij jouwstats.nl aangepast voor registreren van hits op de nieuwe locatie

    • Nieuwe teller aangemaakt en verplaatsts naar de bovenzijde

    • Aanvang gemaakt met het vervangen van de huidige foto's door exemplaren met een hogere resolutie (600x450 in plaats van 400x300). Dit werkje zal nog wel een tijdje in beslag nemen...

  • 20 Augustus 2007

    • Terug van vakantie en tijd voor het opschonen van wat zaken.

    • De oude locatie members.chello.nl/r.schulting is opgeruimd en voorzien van "301 redirects" naar de nieuwe locatie

  • 2 Augustus 2007

    • De nieuwe site is actief gemaakt bij phpbbhost.nl en gaat draaien onder de url www.tomos4l.nl. Op termijn zal ik alle foto's die nu naar een kleinere resolutie zijn gebracht weer in het grotere formaat terugzetten.

    • Het domain tomos4l.nl is al wel geactiveerd maar de propagatie daarvan kan nog enkele dagen duren.

    • De nieuwe host biedt mij veel meer mogelijkheden die ik later ook zal gaan gebruiken maar vooralsnog laat ik het even zo, mede vanwege de vakantieperiode.

  • 1 Augustus 2007

    • IK LOOP TEGEN DE GRENZEN AAN VAN DE 50MB OPSLAGCAPACITEIT BIJ UPC/CHELLO. HIERDOOR BEN IK NIET MEER IN STAAT OM DE SITE TE VOORZIEN VAN NIEUWE INFORMATIE. IK HEB INMIDDELS EEN ANDERE HOSTINGPROVIDER GEVONDEN WAAR IK DEZE RESTRICTIES NIET MEER HEB, ECHTER VANWEGE MIJN VAKANTIE KRIJG IK DIT IN DE KOMENDE WEKEN WAARSCHIJNLIJK NIET MEER ROND. MIJN EXCUSES VOOR DE INCOMPLETE SITE, ER WORDT AAN GEWERKT MAAR GAAT NOG EVEN DUREN HELAAS...

  • 29 Juli 2007

    • Vandaag heb ik een hoog en klein stuur op mijn Tomos-2 gezet en een heel klein stukje gereden, heerlijk gevoel zo'n stuurtje. Foto komt wat later.

    • Bovendien mijn zoon de eerste grondbeginselen van het rijden met een 4L bijgebracht. Hij is er nu dus achter dat het allemaal niet zo simpel is als dat het lijkt, je moet ook aan zoveel zaken tergelijkertijd denken. Misschien toch maar even een videootje maken voor later...

    • Deze pagina ook maar even bijgewerkt, o.a. 26 Juli hetgeen toch de memorabele dag was waarop het revisie blok voor de eerste maal werd gestart. Zie de proefdraai pagina.

    • De technische specificatie pagina aangepast kwa mengsmering verhouding van de brandstof (nu dus 1 op 50 en niet 1 op 25 zoals vroeger). Dank aan Swiff (van het PTSite forum) voor de opmerking, was het zelf glad vergeten aan te passen...

    • De pagina's over de montage van de zuiger/cylinder zijn nu voorzien van commentaar, zie de cylinder pagina.

    • De pagina's over de montage van de ontsteking zijn nu voorzien van commentaar, zie de ontsteking pagina.

  • 28 Juli 2007

    • Ik had toch wat problemen met het blok voor Tomos-1. Ik kreeg op een of andere manier de sproeier niet goed voor zowel stationair als goed lopen in de hogere versnellingen (motor plofte af en toe). Na het uitproberen van diverse vaste en verstelbare sproeiers, het plaatsten van een nieuwe bougie en bougie-dop heb ik uiteindelijk de carburateur nog maar eens goed bekeken en het blijkt dat de vorige eigenaar daarvan kwistig met de boormachine bezig is geweest, carb is dus uitgeboord en hier en daar is hij ook aardig uitgeschoten. Dus vandaag de gehele carburateur vervangen, blok loopt nu een stuk beter, echter niet met de standaard sproeiermaat maar dat kan aan de afwijkende kruk-as liggen...

    • Wat rondgetoerd op mijn Tomos-2, inmiddels staat er 50 km op de teller, gaat best snel in de polder met die grote afstanden. Nog maar 450 km te gaan en dan het blok de eerste onderhoudsbeurt geven want er zal wel het een en ander na te stellen zijn aan bouten en moeren...

  • 27 Juli 2007

    • Tomos-2 is eigenlijk best een wrak en omdat ik er nu toch wat meer mee wil gaan rijden om zo het blok snller in te rijden heb ik vandaag maar wat zaken aangepakt. Zo zat er enorm veel speling op het voorwiel. Ik heb die vandaag gedemonteerd, schoongemaakt en de lagers vervangen door oude exemplaren (afkomstig uit oude motorbloks, die van de tussen-as in de linker carterhelft). Tevens heb ik maar een nieuwe km teller gemonteerd met dito kabel, kan ik tenminste zien hoever ik gereden heb en wat ongeveer de snelheid is (zo rond de 60 km/u)

  • 26 July 2007
    • Vandaag de zuiger en cylinder gemonteerd. Het selecteren van een geschikte cylinderkop werd een uitdaging en moest die uiteindelijk met was vernuft zelfs kafvlakken. Zie het verslag op de cylinder pagina.


  • Het gereviseerde blok onder Tomos-2  gehangen zodat ik kon testdraaien en het blok vast wat kan inrijden. Na de montage was het grote moment eindelijk daar, niets mooier dan een gereviseerd blok voor de eerste keer starten. Wel een beetje spannend want mijn Zoon stond toe te kijken en het was toch echt de bedoeling dat die in een keer zou lopen. Dus maar net als vroeger eerst de bougiedop eraf, kraan open, vlotteren en het blok met de hand een tiental trapperslagen rondgedraaid zodat de boel lekker nat kon worden (smering). Dan toch maar de bougiedop erop en zowaar met slechts een maal trappen liep de motor als een treintje! Zie de proefdraai pagina.
  • 25 Juli 2007

    • Vandaag heb ik de ontsteking en poelie gemonteerd alsmede een begin gemaakt met de montage van de zuiger en de cylinder. Zie update motorblok

    • De reorganisatie van de motorblok pagina's zijn afgerond

    • Alle foto's zijn bijgewerkt, veel foto's neem ik zonder flits vanwege de overbelichting door reflecties, ik heb nu alle wit niveaus aangepast zodat de onderdelen beter zichtbaar zijn. Hierdoor ontstaan soms wel vreemde bijeffecten doch ik vond de keuze voor een betere zichtbaarheid belangrijker

    • Bij Tomos-3 trouwens een vervelende ontdekking gedaan. Dit was dus mijn eigen brommer die ik door toeval weer in mijn bezit kreeg. Vandaag heb ik de ontsteking en poelie verwijderd om die te gebruiken voor Tomos-1. Nu ik toch bezig was heb ik gelijk het carterdeksel gelicht om dat de 5e versnelling niet goed werkte (wel schakelen maar geen aandrijving in z'n 5). En dat klopt dus naar nu blijkt omdat er later een andere tussen-as in is geplaats die dus het 5e tandwiel mist. Geen idee waarom iemand dat zou doen. Zie ook de start van de demontage van Tomos-3

  • 24 Juli 2007

    • Vandaag heb ik de tussen-as, de koppeling, en het carterdeksel met treklager gemonteerd. Zie update motorblok

  • 23 Juli 2007

    • Vandaag zijn alle bouten in het motorblok op spanning gebracht inclusief de linksdraaiende krukasmoer. Tevens de 2 bouten aan de onderzijde en de olieplug vastgezet. Als laatste de spelling gemeten van de tussen-as die op 1,5mm uitkomt. Verder moet ik op zoek naar nieuwe bouten voor in het koppelingsdeksel want die zijn praktisch allen over de kop gedraaid. Zie update motorblok

  • 22 Juli 2007

    • Vandaag heb ik het motorblok in elkaar gezet, alvorens dat te doen zijn alle assen opnieuw uitgebalanceerd met de nodige shims. Het blok is nu klaar op het koppelingsdeksel (met koppeling), de cylinder/zuiger en ontsteking na. Zie update motorblok

  • 21 Juli 2007

    • Ben het gedeelte over het motorblok in deze site aan het re-organiseren, zal nog wel een aantal updates vergen maar kan even niet anders doordat het aantal foto's te groot werd voor Frontpage

    • Frame en onderdelen opgehaald van de spuiter, ze zijn nu allen in de primer gezet met 2 lagen filler om de oneffenheden verder weg te werken. Kan nu op mijn gemak licht naschuren want het spuiten gebeurd pas na de vakantie helaas. Plan is om alvast de bedrading erin te werken alsmede het afwerken van het binnenspatbord.

  • 20 juli 2007

    • Ik loop tegen beperkingen aan in Microsoft Frontpage 2003, het aantal foto's voor het motorblok gedeelte is kennelijk te veel waardoor er foto's wegvallen na het publiceren. Ben dus begonnen met het opdelen van dit gedeelte maar moet de tekst op de hoofdpagina nog aanpassen, wordt dus weer vervolgd.

    • Kwa techniek loop ik tegen een vraag aan waar ik eerst een antwoord op moet zien te krijgen, er bestaan namelijk meer maten voor de opvulring die achter de koppeling tegen het rechter kruk-as-lager moet komen. Echter staat dat nergens gedocumenteerd. Ga dus wat blokken openschroeven en wat vergelijkend warenonderzoek doen. Betekent wel dat het blok deze week niet gaat lopen helaas...

  • 19 Juli

    • Tekst toegevoegd aan de nieuwe foto's van gisteren in het motorblok gedeelte

    • Ben ook gestart om de donkere foto's bij te werken, veel foto's zijn donker doordat de flits de boel overbelicht.

    • Koppeling is vandaag opgebouwd, carterdeksel is voorzien van nieuwe lagers en alle simmeringen zijn geplaatst, zie update van het motorblok

  • 18 Juli 2007

    • Filmpje toegevoegd van het testen van de gemonteerde krukas

    • Het eerder aangekaarte probleem van de opvulring voor het 5e versnellingstandwiel is opgelost door gebruik te maken van een andere ring op de hoofdas (van een ander blok). Zie de 5e versnelling pagina voor een update op het artikel over deze perikelen.


  • 18 Juli 2007

    • Hoofd-as en tussen-as samengesteld en een begin gemaakt met de koppeling die echter nog niet wil vlotten... Zie de uitbreiding van het motorblok

  • 16 Juli 2007

    • Bij de spuiter geweest voor het maken van verdere afspraken, zie status pagina. Helaas gaat het op kleur spuiten nog even op zich laten wachten.

  • 15 Juli 2007

    • Week vrij genomen en dus eindelijk de tijd om mijn project weer nieuw leven in te blazen!

    • Met het schuren van de kettingkast is er een eind gekomen aan het schuren en plamuren, zie update op schuren en plamuren

  • 8 Juli 2007

    • Tjeempie al weer een maand verder en nog steeds zit de vaart er niet in. Om de boel toch weer op gang te krijgen heb ik deze maand een hele week vrij genomen om o.a. mijn frame bij de spuiter te krijgen. Wacht eigenlijk alleen maar op de kettingkast die ik niet naar mijn zin ontroest krijg. Wordt dus vervolgd deze maand...

    • Voor diegenen die mijn "rammelbak video" niet meer konden afspelen in Internet Explorer 7 heb ik de bewuste pagina voorzien van een instructie waarmee je een bepaalde security setting kunt wijzigen zodat het weer wel gaat werken, zie de rammelbak video pagina.

  • 8 Juni 2007

  • 6 Juni 2007

    • Via Marktplaats een exemplaar van een origineel 4L Service Boekje ontvangen. Images zal ik later op de site plaatsen

  • 5 Juni 2007

    • Voornamelijk bezig geweest met opschuren van de andere te spuiten delen maar echt snel gaat het niet...

  • 3 Juni 2007

    • Deze week gevochten met een kroonmoer die "moervast" in het kroonstuk was achtergelaten door de vorige eigenaar. Lees en huiver op de kroonstuk pagina

  • 28 Mei 2007

    • Het plamuren van het frame is vandaag gereedgekomen. Met een nieuwe schuurmachine en speciaal schuurpapier ging het aanzienlijk beter. Een rapportage is te zien op de plamuren&schuren pagina

  • Minder leuk is dat ik in het bezit ben van vier voorvorken (kroonstuk) waar er maar liefst 3! van krom zijn...


krom, krommer en het kromst...

  • 20 Mei 2007

    • Plamuren toch niet helemaal gelukt, moet nog een keer over.

    • Nieuwe counter op de site geplaatst. Na alle ellende met spam van de vorige counter wilde ik dit in eigenbeheer doen, lukt ook wel doch moet daarvoor een PC 24 uur laten draaien en dat is niet erg slim kwa kosten etc. Maak nu gebruik van "jouwstats.nl", in elk geval geen spam vooralsnog en eenvoudiger voor mij om de stats te archiveren op deze site.

  • 19 Mei 2007

  • 7 Mei 2007

    • Vandaag is het frame van Tomos1 onderhanden genomen. Met hulp van vakmanschap en een hydraulische pers (zie foto) is de kromming uit het frame gehaald, bekijk het verslag op de status pagina van Tomos1.

    • Ook de twee kleine gaatjes bovenop het achterframe zijn netjes dichtgelast. Nu kan ik eindelijk weer verder met plamuren...

  • 5 Mei 2007

    • De counter perikelen met spam bij jullie zijn over maar ik heb wel enige problemen met het verwerken van de statistieken, moet er nog even over nadenken wat de meest handige methode is want de huidige betekent dat ik thuis een server permanent aan moet hebben staan, niet echt groen dus...

    • Vandaag ook gekeken of ik het frame recht kon krijgen met huis en tuin middelen maar dat is me helaas niet gelukt. Zie de foto's en lees het commentaar op de status pagina van Tomos1. Zolang dit niet in orde is kan ik niet plamuren etc. Erg frustrerend want de gang zit er zo niet echt meer in

    • Link naar Het Tomosboek toegevoegd op de links pagina, een uniek project waarbij de Tomos historie in boekvorm naar verwachting eind van dit jaar op de markt gaat worden gebracht. Een aanrader voor elke Tomos fan!

  • 25 April 2007

    • Wat wijzigingen in de opmaak doorgevoerd. Ook een extra button geplaatst voor het gastenboek op de home pagina. Ik krijg regelmatig commentaar en vragen in mijn email maar ik zou graag zien dat jullie ook het gastenboek voorzien van commentaar. Het gastenboek is alleen leuk als er regelmatig gebruik van wordt gemaakt, ook voor anderen...

  • 19 April 2007

    • Tot mijn stomme verbazing heb ik moeten constateren dan de gratis  counter (webstats4u nu tegenwoordig van motigo) die ik gebruikte voor de bezoekerstatistieken verantwoordelijk is voor het genereren van spam bij mijn bezoekers.
      In de Webstats4U voorwaarden staat dit ook aangegeven en dus heb ik geen andere optie dan het te verwijderen omdat ik een groot tegenstander ben van dit soort ongevraagde reclame.
      Meer informatie over dit onderwerp kan je vinden bij wikipedia

      Omdat ik de statistieken wel belangrijk vindt zal ik een andere methode gaan gebruiken die onafhankelijk is van derden. Wordt vervolgd...

  • 14 April 2007

  • 13 Maart 2007

  • 12 Maart 2007

    • Laswerkzaamheden aan Tomos 1 zijn gereed! Morgen volgt hopenlijk een uitgebreider verslag maar hieronder een foto van het gelaste frame met een nieuw achterspatbord en binnenspatbord

  • 8 Maart 2007

    • Kentekenpagina is aangepast met nieuwe RDW correspondentie, ben wat zaken vergeten te regelen...

    • Statistieken over Februari toegevoegd

    • Van de week voor controle van mijn hand in het ziekenhuis geweest. Ziet er allemaal weer goed uit en hoef pas begin April weer terug te komen. Tussentijds moet ik oefeningen doen maar de volledige funktie is gelukkig weer aanwezig. Moet nog even rustig aan doen om te voorkomen dat een gerepareerde pees breekt maar lichte werkzaamheden mogen weer dus ik kan weer aan de slag met mijn projecten!

    • Status pagina Tomos 1 bijgewerkt

  • 2 Februari 2007

  • 24 Januari 2007

  • 22 Januari 2007

    • Heb vorige week een ongelukje gehad bij het thuis klussen waardoor mijn linker hand naar verwachting 4 weken in het gips zit. De hobby staat voorlopig dus even op een laag pitje...

  • 13 Januari 2007

    • Startpagina voorzien van applet met welkomsbericht, je hebt er echter wel java voor nodig om het te kunnen zien...

  • 12 Januari 2007

  • 9 Januari 2007

    • Pagina beschrijvingen en titels van diverse dieper gelegen pagina's aangepast als onderdeel van de verbeteringen voor search engine "vriendelijkheid"

    • Status pagina Tomos 1 aangepast

  • 8 Januari 2007

  • 5 Januari 2007

    • Google heeft de site gevonden, at last!

    • Descriptions van hoofdpagina's aangepast, rest volgt later

  • 4 Januari 2007

    • Site overzicht pagina gemaakt voor zowel bezoekers als search engines die niet in staat zijn om de menu's te gebruiken...

  • 3 Januari 2007

  • 2 Januari 2007

  • 1 Januari 2007

    • Site aangepast in verband met de grootte van de site. Chello staat mij maar 50 MB toe en ik ging daar fors overheen. Heb de meeste foto's nu naar 400x300 gezet en de meeste foto-pagina's omgezet naar het type "album" waardoor je niet meer heen en terug hoeft te klikken in de browser. Nadeel is natuurlijk de mindere resolutie maar had daar geen keuze meer. Site is nu 20 MB, een derde van wat de site eerst was. Zal eens kijken naar een andere hosting provider...