5e Versnelling

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Serviceboekje
4L Specificaties
Onderdelen
Werkplaatsboek
Alles over 4TL
Service Notes
5e Versnelling
Standaard
Electra
Polijsten
Poortmappen
Carburateur

 

Wanneer je een 4L blok gaat opwaarderen met een 5e versnelling loop je tegen een kleine uitdaging aan. De 2 extra tandwielen zijn vrij verkrijgbaar in de handel, zoals b.v. bij Rinky Toys. Het 4L blok zelf is standaard al gereed voor een uitbreiding. De hoofd-as (kerstboom) en tussen-as bevatten elk een opvulbus die op de plaats zit waar de tandwielen voor de 5e versnelling komen.

Vervolgens is er nog de vraag hoe het tandwiel op de as dient te komen, met de vlakke zijde naar buiten of naar binnen. Vanwege een vraagstelling elders (ptsite.nl) even 2 foto's hieronder die dat laat zien. Volgens mij moet het zoals op de foto rechts omdat de schakelpen dan over de hele breedte tegen de nokken van het tandwiel aan rust zoals links duidelijk niet het geval is.

De uitdaging waar je tegenaan gaat lopen zit hem in het opvullen van de tussenruimte tussen de tandwielen en het carter die ontstaat op de hoofd-as wanneer je de bus vervangt door het tandwiel. Omdat dit lastig in woorden is uit te drukken heb ik wat foto's gemaakt om het probleem te beschrijven.

Update 18 Juli 2007
Tijdens het opbouwen van het motorblok van Project 1 liep ik uiteraard tegen hetzelfde probleem aan. Met voelermaatje gemeten moet de dikte 2,2 mm zijn terwijl de binnendiameter 27 mm en buitendiameter 34 mm dient te zijn. Hoe kom je aan zo'n opvulring? Omdat ik niet over metaalbewerkings-apparatuur beschik kan ik niet iets zelf fabriceren of zo. Al zoekende viel mijn oog op de opvulring die achter de tandwielen zit. De binnendiameter was in elk geval goed en de dikte bleek 2,3 mm te zijn. Uiteindelijk heb ik zo'n ring van een ander blok gepakt (heb er toch zat...) en ben die te lijf gegaan met een roterende schuurmachine. Rondom zo rond mogelijk werd 2 mm weggeslepen en het eindresultaat mag er wezen. Zie de foto's onderaan.

.

Zo zit het origineel, 4 tandwielen, daarop een grote ring, daarop in dit geval 2 shims die er naast uitvulling ook voor zorgen dat de grote ring niet tegen het stationaire gedeelte van de hoofd-as-lager loopt (dus geen wrijving)