Al eerder heb ik het stuur losgedraaid omdat die in de weg zat voor het dekzijl dat normaal over mijn brommers ligt (heb geen ruimte in de schuur voor 3 brommers).
Het doel was het verwijderen van de ontsteking en poelie omdat ik die nodig heb voor Tomos-1
Dit gaat dus naar Tomos-1
Brommer even omgedraaid zodat ik olie kan aftappen en het carterdeksel kan verwijderen
Dit klopt dus, want 30 jaar gelden heb ik 5 versnellingen in dit blok gebouwd...
Maar dit klopt dus niet helaas, iemand heeft de tussen-as vervangen en daarbij het tandwiel van de 5e versnelling niet overgezet. Hoe dom kun je zijn denk ik dan, kan me geen reden bedenken waarom je dit zou doen...
Gedurende langere tijd heeft Tomos-3 wat zielig onder een zeiltje achter in de tuin gestaan, zo nu en dan diende die ook nog als onderdelen donor voor Tomos-1 en Tomos-2. Maar nu moet die er echt aan geloven...
De restanten van Tomos-3 zonder zeiltje. Alle niet originele delen zoals de uitlaat worden gedumpt, lekker opruimen die handel. Eerst het stuurtje maar veilig gesteld, kan ook naar de chromerij
Het motorblok, vroeger al eens door mij gereviseerd, moet er ook aan geloven...
Dan zijn de wielen aan de beurt
Het achterkantje was hersteld met glasfiber en hier zie je duidelijk dat er daarmee geen eer is te behalen zolang de roest niet is verwijderd. Jammer van het achterlicht armatuurtje, alle binnenwerk kunstof is afgebroken.
Achterveren en rekje verwijderd
De patient maar op de zijkant neergelegd. Doel is de standaard te verwijderen...
Maar hier zie je dat de operatie enigzins is mislukt, ondankt kruipolie en lange inwerktijd is de bout afgebroken. Zal niet de laatste blijken te zijn...
Blik op de holle ruimte achter het motorblok waarin zich altijd veel zand en olie verzameld. Ziet er slecht uit maar in werkelijkheid valt het mee, de olie conserveert de boel redelijk gelukkig.
Demontage van de voorpoten
Helaas zijn de poten wat minder bruikbaar geworden doordat de bouten kast afbraken ondanks de kruipolie...
De schokbreker(s) zien er verder goed en gelukkig compleet uit.
Bovenzijde van het balhoofd, er zit een extra kartelring op die mij onbekend voorkomt...
En dan de frustratie, na al het werk blijkt het kroonstuk dus TOCH krom te zijn, tis niet veel maar genoeg om deze toch maar niet te gaan gebruiken. Omdat rechte vorken schaars worden heb ik dit exemplaar maar bewaard om eventueel koud te laten richten
Dit kennen we nog van Tomos-1, het binnenspatbord is katsverroest en moet er dus uit via de bekende gaatjesmethode. Dit keer houd ik de gaten kleiner dan de vorige maal omdat er toen een hoop extra lassen bij kwam kijken om de boel dicht te krijgen
Hier is de roest goed zichtbaar. Wanneer je het frame oppakt dan hoor je de roestschilvers door het frame schuiven. Ook te zien dat het binnenspatbord met enig schroevendraaier geweld naar binnen kan worden gebogen en goed loskomt uit het frame.
Hier zie je de glasvezel door de gaten heen komen. Overigens niet goed gedaan want de vezel zou doordrenkt moeten zijn met epoxy
En de situatie aan de voorkant waar ook de gaten in vallen, gelukkig alleen aan de binnenkant.