Uitlaat

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Intro
Begrenzing
Uitlaat
Carburateur

 

Voor velen is de uitlaat niets anders dan een pijp waar de uitlaatgassen door worden afgevoerd met een geluidsdemper tegen de herrie. Niets is echter minder waar want de uitlaat heeft wel degelijk invloed op de verbranding en dus het vermogen van de motor. Grofweg onderscheiden we twee types van uitlaten voor de 4L. Voor normaal gebruik wordt een uitlaat van het type sigaar toegepast. Voor extremer (sneller) gebruik wordt er veelal gebruik gemaakt van een expansie-uitlaat.

Van origine beschikt de 4L over een sigaaruitlaat. Deze is geschikt voor een brede powerband dus voor een gemiddels koppel over een breed toerengebied. De originele bocht heeft een buitendiameter van 25mm en zoals verteld op de begrenzing pagina is de lengte van deze bocht veel te lang. Het is dus zaak om de bocht te laten eindigen tot daar waar de conus in de demper begint.

De originele 4L uitlaat is niet meer nieuw verkrijgbaar. Omdat de meeste exemplaren de tand des tijds niet goed hebben doorstaan zien ze er niet meer uit door de hoeveelheid roest. Opnieuw verchromen is geen optie omdat geen verchromer dat karwei wil klaren vanwege het risico van vervuiling van de electrolistische baden. Bovendien mist vaak de aluminium kelk en meestal ontbreken alle dempers. Daarnaast zijn deze oudjes inmiddels zover van binnen verkoold dat het voor de hand ligt dat er een vervangende uitlaat wordt gezocht...

Ik heb inmiddels wat ervaring opgedaan met vervangende uitlaten. Bij Rinkytoys worden fraaie exemplaren verkocht met een dikkere bocht (28mm) en een verchroomde kelk. De demper is echter behoorlijk begrenzend voor een snelle setup en zowel de motor als de uitlaat werden behoorlijk (te) heet. Een betere uitlaat (gemaakt voor Kreidler bromfietsen) en eveneens leverbaar met een 28mm bocht is het type met een zogenaamde "blokfluit demper", deze demper (absorbtie demper) bestaat uit een dikker buis met gaatjes en klepjes die desgewenst nog gesteld kunnen worden. Het resultaat is minder tegendruk en dus een minder hete motor en uitlaat, het nadeel is evenwel dat deze uitlaat wat meer geluid produceerd. Ik vind het rijgedrag van deze uitlaat beter hoewel het zeker niet opweegt tegen een expansieuitlaat.

Indien je echt het onderste uit de kan wilt halen is een expansieuitlaat aan te bevelen. Het nadeel is dat er slechts een smalle powerband is (hoogtoerig) waarbij de uitlaat het meest effectief is. Het is dus zaak om de tandwiel setup zodaning te kiezen dat je wel in deze powerband komt bij het opschakelen. De meest voor de hand liggende uitlaat is een Homoet type P4 uitlaat welke voorzien is van een vaste absorbtie demper. Uiteraard gaan de looks van de 4L hierbij wel verloren hetgeen de reden is dat ik deze (nog) niet heb geprobeerd. Maar wat niet is kan nog komen...