Intro

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Intro
Begrenzing
Uitlaat
Carburateur

 

De definitie van "Tuning" volgens Wikipedia.nl: Tuning (spreek uit: tjoening) is het gebruik van optimale materialen en afstellingen om de prestaties van een motor te verhogen. Een tuner voert dus niet per definitie een motor op. Onder tuning vallen o.a. het balanceren van onderdelen (krukas, drijfstangen) als ook het flowen van de cilinderkoppen. Opvoeren wordt tuning for speed genoemd. In sommige landen wordt onder tuning ook verstaan het aankleden van snelle motorfietsen, zie customizing.

Maar eigenlijk zijn alle schakels belangrijk wanneer we het over tunen hebben. Vaak wordt er alleen gekeken naar een enkel gedeelte van de keten waardoor wellicht een verbetering kan ontstaan doch door begrenzingen elders in de keten haal je er weer niet uit wat er potentieel in zit. Maar ook simpele zaken als voldoende bandenspanning en een juiste (niet stroef lopende) wielophanging draagt bij aan het eindresultaat.

Via deze pagina's wil ik niet alleen proberen uit te leggen wat ik heb gewijzigd aan de setup maar probeer dat tevens waar mogelijk toe te lichten. Nu ben ik geen tuner van huis uit en ongetwijfeld zullen anderen het niet altijd met mijn beweringen eens zijn. Maar het is de lezer vrij om voor zichzelf te bepalen wat wel en niet werkt. Verder is het vooral een Jip-en-Janneke verhaal dus geen diepgaande technische uiteenzetting met tabellen en formules. Zo werkte ik vroeger immers ook niet...

Het is trouwens niet mijn bedoeling om een racer of sprinter van de 4L te maken. Uiteraard rijdt het sneller maar ik vind persoonlijk dat 80kmph al veel te hard is, zo zwaar is de 4L namelijk niet utgevoerd en het zijn maar trommelremmen die we ter beschikking hebben. Ook vind ik het belangrijk dat de rijbaarheid niet wordt aangetast, dus bij voorbeeld geen overdreven grote tandwielverhoudingen waardoor de motor alleen met veel moeite kan oppikken. Nee gewoon lekker vlot opschakelen en als het even kan niet altijd vol gas hoeven te rijden. De effecten van windlast mogen wat mij betreft niet zodanig zijn dat er teruggeschakeld moet worden.