Tunen

Voor het laatst gewijzigd op 21-nov-2012

Home
Intro
Begrenzing
Uitlaat
Carburateur

 

Heb er lang over nagedacht of ik deze pagina's zou doen of niet. Tunen heeft alles te maken met het op elkaar afstemmen van alle onderdelen die een bijdrage leveren aan een beter rijgedrag op de weg maar uiteraard praten we hier ook over opvoeren dus harder rijden dan normaal is toegestaan door onze wetgeving...

Hoewel de hobby vooral bestaat uit het restaureren of opknappen van Tomos 4L's is de interesse inmiddels wat verschoven nu ik over een rijdend exemplaar beschik. Net als vroeger is het gewoon leuk om er een pittig machientje van te maken met dat verschil dat er tegenwoordig met het internet veel meer kennis is te vergaren op dit gebied. Ook op de PTSite vinden er ook regelmatig discussies plaats op dit gebied en aldoende ben ik me dus meer gaan interesseren voor dit onderwerp.

Het plan is om eigenlijk alle facetten die met tunen te maken hebben te gaan belichten. Dus niet alleen tandwielen, uitlaat, cilinderkop en zo maar ook zaken als compressie, squish, timing en ga zo maar door. Uiteraard is dit een website over de Tomos 4L dus alles wat hier vermeld gaat worden is dan ook vooral van toepassing op dit model.

Mijn persoonlijke doel is het verkrijgen van een 4L met vijf versnellingen die pittig opschakelt naar ca 80kmph en welke geen noemenswaardige terugval vertoont in de hoogste versnelling bij windje tegen. Een nevendoelstelling is om aan de looks van de 4L niet al te veel te wijzigen...

Blijft natuurlijk dat we hier illegaal bezig zijn en bij deze aanvaard ik dan ook geen enkele aansprakelijkheid voor datgene wat iemand uit gaat halen met de kennis die hier op deze pagina's gaat worden weergegeven.