Coniciteit

Voor het laatst gewijzigd op 12-dec-2012

Home
Up
Power Dynamo
Waarom
Bestellen
De onderdelen
Passen en meten
Spanningsregelaar
Ventilator
Grondplaat
Vliegwiel
Bedrading
Ervaringen
Coniciteit
Slecht starten

 

Na de eerste proefrit kwam ik toch een probleem tegen, de 4L startte slecht (aanduwen) en ik was er kwa motorisch gedrag niet helemaal tevreden mee. Doortrekken ging prima tot in de 4e versnelling maar de 5e had wat moeite om door te pakken. Voorheen was dat echter geen enkel probleem. Als ik de 4e echt helemaal doortrok dan pakte die wel goed op in zijn 5 doch dit is maar een halve versnelling dus het zou niet nodig moeten zijn om zo abnormaal hoge toeren te maken...

In eerste instantie dacht ik dat het temaken had met het feit dat een CDI ontsteking weliswaas en hogere spanning levert doch gedurende een kortere tijd dan met puntjes waardoor de motor gewoon moeilijker start, bovendien bij nagenoeg vries temperaturen is het starten gewoon moeilijker. Ik was er echter niet gerust op, dus de kappen weer verwijderd (doe ik inmiddels met de ogen dicht...) en de timing gechecked. Deze bleek nu spontaan op 1mm voorontsteking te staan. Dit kon alleen maar doordat het vliegwiel zou zijn verschoven...

In een aantal dagen heb ik bekenen hoe dit nu kon gebeuren, weliswaar heb ik geen spietje meer in de krukas die het vliegwiel op de juiste positie houdt maar de coniciteit tussen krukas en vliegwiel zou toch voldoende moeten zijn om dit te garanderen? Aldus wat metingen verricht met de schuifmaat en daaruit bleek al een indicatie dat de coniciteit niet geheel overeen kwam. Normaal is het zo dat wanneer je een tik met de rubberhamer geeft op het vliegwiel (niet op de kruktap...) dat de verbinding al niet meer los te krijgen zou moeten zijn, dat was echter wel het geval. Ik heb deze test nog eens uitgevoerd met de originele krukas en originele vliegwiel en daar had ik een poelietrekker nodig om ze weer los te maken.

Ik heb diverse metingen uitgevoerd op zowel oude originele als de nieuwe ritro krukas die immers in mijn blok zit en uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat het probleem zit in de maatvoering van de ritro krukas en dus niet in die van PowerDynamo. Nu is het erg lastig om dit even aan te pakken met een reeds ingebouwde krukas en dus heb ik ervoor gekozen om de beide onderdelen op elkaar in te slijpen middels slijppasta. Dat is een tijdsrovend karweitje trouwens maar de volhouder wint...

UPDATE: de hele klus is me erg meegevallen, liever had ik gehad dat het niet nodig was geweest maar uiteindelijk heb ik middels een omslagsleutel het hele verhaal in ca 20 minuten gepiept. Na de klus was er duidelijk een borst te voelen op de kruktap welke ik op advies alsnog heb weggeslepen met een dremel en wat fijn schuurpapier. Belangrijk evenwel omdat het vliegwiel anders tegen deze borst aan komt tijdens de montage en dus de tapse werking tegen kan gaan.

De praktijk moet het gaan leren of dit probleem nu achterwege blijft. Mocht het zo zijn dan laat ik het hier weer horen maar ik heb niet die verwachting...

Om de passing te controleren heb ik de krukas met een watervaste stift gekleurd. Door nu het vliegwiel er overheen te draaien kan je zien waar de passing wel en niet aangrijpt

Duidelijk zichtbaar dat de passing niet over de hele lengte in orde is

Blik op binnenzijde vliegwiel na passingtest

En nogmaals van de andere (buiten) zijde

Aldus heb ik een oude originele krukas genomen en rood gemaakt met stift

en daarna met een origineel vliegwiel getest

waaruit bleek dat de passing veel beter was

Nog maar eens rood gemaakt

en getest met het nieuwe PowerDynamo vliegwiel op de oude krukas

En daar blijkt uit dat deze passing wel degelijk goed is!

Binnenzijde aanzicht

Ik heb dus het nieuwe vliegwiel wat harder aangedrukt tijdens de test op de ritro krukas en toen bleek het resultaat al wat beter maar nog niet optimaal. De marges zijn kennelijk wat ruimer en dat verschil moet weggewerkt worden

Ik heb gekozen voor het inslijpen van de beide onderdelen middels slijppasta op diamant basis (Merk Duro) wat ook wel voor het slijpen van kleppen wordt gebruikt. Het met de hand draaien van het vliegwiel is echter niet te doen, dus heb ik de poelietrekker erin gedraaid...

En middels deze aandrijving gaat het een stuk beter :). De krukas houd ik tegen met een zuigerstop in het bougiegat

Slijppasta van Duro, 2 doosjes grof en fijn

Aanmaken tot een papje met wat schone 10W40 olie engelijkmatig aanbrengen op de krukas

Dit is het resultaat na ca 10 minuten

en idem de binnenzijde van het vliegwiel. Denk dat ik nog wel een uurtje nodig ga hebben :)

Uiteindelijk heb ik een omslagsleutel erbij gepakt en met 15min was het gepiept. Op de kruktap was duidelijk een borst te voelen. Overigens (dank Fred) een goed idee om die naderhand weg te slijpen zodat het vliegwiel bij montage er niet door tegen wordt gehouden...

En een blik op het vliegwiel na het slijpen