Enigzins van de verbazing bekomen kon ik het vandaag
niet nalaten om te kijken of mijn oude beestje nog zou lopen.
Dus de boel maar even snel in elkaar gezet (lag nog in delen in mijn wagen),
olie er in (stond droog), andere tank met benzine erop gezet (oude stond
droog met vuiligheid aan binnenzijde) en starten. Helaas sloeg die niet
aan, zou ook te mooi zijn geweest...
Bougie gecontroleerd op vonk en die was er niet. Vliegwiel eraf gehaald
en inspectie uitgevoerd (puntjes ontvet), weer in elkaar gedraaid, puntjes
afgesteld op 0.4mm gezet en weer getest. Helaas nog geen vonk. Vanwege de tijd
die het zou kosten om dat te fixen heb ik de ontsteking maar compleet vervangen door
een werkende van een ander blok dat uit toch elkaar ligt en vonken was
toen geen
probleem meer. Bougie teruggezet en starten maar.
Zowaar na een paar maal trappen sloeg die aan. Loopt trouwens nog best
soepel en nauwelijks gerammel in het blok (alleen koppeling). Zit ook
praktisch geen
speling op de krukas (kennelijk heb ik hem goed gereviseerd 25 jaar
geleden). Toch nog even de bak gecontroleerd en het blijkt dus dat de
vijfde versnelling niet goed meer is. Soms heb ik aandrijving maar veel vaker
heb ik een soort vrije versnelling boven mijn 4e zitten, geen idee hoe
dat kan maar dat zien we later wel een keer.
Ik
heb nog even snel wat foto's gemaakt, helaas werd het toen al donker dus
dat moet ik nog eens overdoen bij daglicht. Eigenlijk valt de roest
reuze mee, voorspatbord is nog gaaf maar ook het achterspatbord is
nauwelijks aangetast. Heb destijds de onderkant in de tectyl gezet en
dat schijnt dus inderdaad te helpen.
De uitlaat die eronder zit is
trouwens niet
origineel en de bovenkap ontbreekt. De andere delen die op de foto's
ontbreken (o.a. kettingkast en ontstekingsdeksel) zitten er wel los bij.
Het zadel mist het rubber maar mijn eigen hoog/klein stuur zit er
gelukkig nog
steeds op. |