Beschrijving

Voor het laatst gewijzigd op 24-feb-2009

Home
Up
Beschrijving
De eerste foto's
Huidige Status
Demontage
Frame werk
Motorblok

 

Enigzins van de verbazing bekomen kon ik het vandaag niet nalaten om te kijken of mijn oude beestje nog zou lopen. Dus de boel maar even snel in elkaar gezet (lag nog in delen in mijn wagen), olie er in (stond droog), andere tank met benzine erop gezet (oude stond droog met vuiligheid aan binnenzijde) en starten. Helaas sloeg die niet aan, zou ook te mooi zijn geweest...

Bougie gecontroleerd op vonk en die was er niet. Vliegwiel eraf gehaald en inspectie uitgevoerd (puntjes ontvet), weer in elkaar gedraaid, puntjes afgesteld op 0.4mm gezet en weer getest. Helaas nog geen vonk. Vanwege de tijd die het zou kosten om dat te fixen heb ik de ontsteking maar compleet vervangen door een werkende van een ander blok dat uit toch elkaar ligt en vonken was toen geen probleem meer.

Bougie teruggezet en starten maar. Zowaar na een paar maal trappen sloeg die aan. Loopt trouwens nog best soepel en nauwelijks gerammel in het blok (alleen koppeling). Zit ook praktisch geen speling op de krukas (kennelijk heb ik hem goed gereviseerd 25 jaar geleden).

Toch nog even de bak gecontroleerd en het blijkt dus dat de vijfde versnelling niet goed meer is. Soms heb ik aandrijving maar veel vaker heb ik een soort vrije versnelling boven mijn 4e zitten, geen idee hoe dat kan maar dat zien we later wel een keer.

Ik heb nog even snel wat foto's gemaakt, helaas werd het toen al donker dus dat moet ik nog eens overdoen bij daglicht. Eigenlijk valt de roest reuze mee, voorspatbord is nog gaaf maar ook het achterspatbord is nauwelijks aangetast. Heb destijds de onderkant in de tectyl gezet en dat schijnt dus inderdaad te helpen.

De uitlaat die eronder zit is trouwens niet origineel en de bovenkap ontbreekt. De andere delen die op de foto's ontbreken (o.a. kettingkast en ontstekingsdeksel) zitten er wel los bij. Het zadel mist het rubber maar mijn eigen hoog/klein stuur zit er gelukkig nog steeds op.