Men neme een achternaaf, een nieuwe velg

en een handvol spaken

met bijbehorende spaakmoeren

en zuurvrije vaseline

Alle spaakeinden in de vaseline

Verdeel de eerste 9 spaken van buitenaf in de naaf

naar buiten uitwaaieren

Plaats de velg en roteer de naaf gedeeltelijk met de klok mee

Zoek de bijpassende gaten in de velg, beginnen met 'n spaakgat naast het ventielgat. De spaakgaten zijn ook links en rechts in de velg verdeeld dus neem de juiste...

Ter controle maar even een oud wiel eroverheen gelegd

3 gaten er tussen...

Draai het wiel om

Voer dezelfde handelingen uit met deze zijde

Nog 2 gaten ertussen

Stapje overgeslagen, eerst de 3e set van 9 spaken van binnenuit insteken en in de juiste gaten plaatsen, dan wiel weer omdraaien en de laatste 9 spaken eveneens van binnenuit plaatsen

Alle spaken zijn gemonteerd en losjes aangedraaid (een slag per spaak, dan de volgende enzo verder, op die manier blijft de naaf centraal)

Spaken steken niet allen even ver uit de spaakmoer, had dat wel verwacht...

Zelfde met meer detail

Het uitlijnen, in dit geval met behulp van een voorvork in de workmate. Met de vinger naast de draaiende velg controleren waar er bergen of dalen zijn en deze (alleen) middels opspannen er uit draaien

Na het richten de spaakeinden wegschuren met b.v. een dremel. Ik heb er voor gekozen om de velgen aan de binnenzijde geheel in te spuiten met transparante tectyl.