Zo zit het origineel, 4 tandwielen, daarop een grote ring, daarop in dit geval 2 shims die er naast uitvulling ook voor zorgen dat de grote ring niet tegen het stationaire gedeelte van de hoofd-as-lager loopt (dus geen wrijving)

Detail van alle ringen in originele toestand

De 4 ringen van boven gezien

De ringen van voren gezien. De grotere ring aan de linker zijde is belangrijk voor de maten van de tussen ring die we nu zoeken, dus zelfde diameter, maar dan veel korter/smaller

Het 5e versnelling tandwiel voor de hoofd-as. De nokken aan de binnenzijde gaan niet over de volle breedte, dit is het geval bij alle tandwielen op de hoofd-as, normaal wordt deze ruimte opgevuld door de grote bus uit voorgaande foto's, lengte van deze bus is dus deze ruimte plus de dikte van het tandwiel.

Hier is het 5e tandwiel op de hoofd-as gezet. Wanneer je goed kijkt zie je dus het hoogteverschil tussen de nokken van het tandwiel en het brede gedeelte van de hoofd-as wat weggewerkt moet worden

Wanneer je de ruimte niet opvult met een ring dan is dit wat er gaat gebeuren. Hier sluit het tandwiel netjes aan...

...maar hier zie je de speling tussen de 4e en 5e versnelling, het 5e tandwiel kan naar rechts schuiven doordat de ruimte die is ontstaan niet goed is opgevuld. Gevolg is dat de bak uit de versnelling valt. De oplossing is een ring/bus die als vervanging dient van de grotere bus.

Op zoek naar een passende opvulring viel mijn oog op deze opvulring die normaal aan de andere kant van de tandwielen zit. De binnenmaat is prima (27 mm), de dikte is een fraktie te dik (2,3 mm ipv 2,2 mm). De buitendiameter is echter 4 mm te groot.

Hier zie je dezelfde ring nadat ik die te lijf ben gegaan met een roterend schuurblad. Niet geheel rond maar voldoende op prima in het 5e versnellings tandwiel te passen.

Hier zie je de ruimte die moet worden opgevuld

En hier is die opgevuld met de aangepaste ring. Probleem opgelost dus!